Údržba řetězu u motorky je základ, pokud chceš prodloužit životnost celé řetězové sady. Je to práce, která nikoho moc nebaví a hodně motorkářů ji zanedbává, i když to zabere jen 15 minut času. Někteří tvrdí, že čištění a mazání řetězů není potřeba. Pokud máš takový názor, tento článek není pro tebe. Pokud se o něj ale chceš starat dobře a nevíš, jak na to, přečti si ho. Navíc ti to ušetří peníze za výměnu řetězu, zlepší přenos výkonu a prodlouží životnost celé řetězové sady. V tomhle článku ti ukážu, jak řetěz správně vyčistit, namazat a co všechno k tomu potřebuješ. Podíváme se i na rozdíly mezi typy řetězů – a proč na tom záleží.

Co budeš potřebovat?

Seznam všeho, co budeš na vyčištění řetězu na motorce potřebovat, ať se jedná o jakýkoliv typ řetězu. Ideálně si připrav vše předem, ať to pak během práce nemusíš hledat po dílně.

Věc Doporučení Co používám já
Čistič na řetěz Ideálně speciální čistič na motocyklové řetězy (ne čistič brzd nebo technický benzín). Motul Chain Clean
Kartáč na řetěz Například speciální kartáč na čištění řetězů. Kartáč na čištění řetězů Motul
Mazání na řetěz Vybírej mazivo podle použití – silnice vs. offroad (na silnici je lepší mazivo, co víc lepí, do terénu spíš sušší). Motul C2+ Chain Lube Road
2x Starý hadr (čistý) Na utření zbytků čističe a maziva. Utržený kus ze starého bavlněného trička
Držák na zadní kolo/centrální stojan Pro snadné otáčení kola při práci. Centrální stojan na motorce
Rukavice Ušetří ti špinavé ruce. Gumové rukavice, nylonové textilní rukavice
Karton nebo noviny pod zadní kolo Ušetří ti nepořádek z maziva a čističe Kus kartonu nebo textilu

Typy řetězů a proč na nich záleží

Než se do toho pustíš, je dobré vědět, jaký řetěz na motorce vlastně máš. Nejde jen o barvu nebo značku – záleží hlavně na konstrukci:

  • Standardní řetěz (bez těsnění): Levnější, ale rychleji se opotřebuje. Čistí se častěji a mazivo se z něj rychleji vyplaví.

  • O-kroužkový řetěz: Nejrozšířenější typ u silničních a cestovních motorek. Má mezi články gumové kroužky, které drží mazivo uvnitř a chrání piny.

  • X-ring nebo Z-ring: Vylepšená verze oproti O-kroužkovým řetezům, s lepším těsněním, nižším třením a delší výdrží.

Důležité: Pokud máš jako já řetěz s O-kroužky, používej výhradně čističe a maziva vhodná pro těsněné řetězy – jinak kroužky poškodíš a zkrátíš životnost řetězu.

Důležité: Pokud máš řetěz s O-kroužky, X-ringy nebo Z-ringy, nepoužívej kovový kartáč, nebo jiný tvrdý materiál, abys těsnění nepoškodil.

Jak často řetěz čistit a mazat?

  • Každých 500–800 km běžné silniční jízdy, někteří výrobci řetězů uvádějí i 2 000 km

  • Po každé jízdě v dešti nebo v terénu

  • Když je řetěz slyšet nebo vidíš špínu a nánosy

  • Když je zaseknutý článek řetězu

Pokud chceš, aby ti řetězovka vydržela 20 000 km a víc, pravidelná údržba je základ.

Když jedu na delší výlet, čistím po každé vyjížďce, na které ujedu alespoň 300 km. Třeba vždy po rozbalení stanu v kempu a vím, že další den mohu bez starostí pokračovat v jízdě.

Postup krok za krokem

1. Příprava

Zvedni zadní kolo na stojan. Pokud ho nemáš k dispozici a je motorka vybavena centrálním stojanem, postav ji na centrální stojan. Takto to dělám já. Mezi řetěz a zadní kolo dej nějaký karton, aby se ti mazání nebo čistit nenastříkalo na zadní pneumatiku nebo neušpinilo okolí. A nezapomeň na rukavice, ať se neušpiníš ty.

Na údržbu řetězu je vhodné se vrhnout po dojetí, dokud je řetěz ještě teplý. Lépe se rozpustí nečistoty a mazivo lépe přilne k povrchu.

2. Čištění řetězu

  1. Nastříkej čistič na řetěz z obou stran za pomalého otáčení kola a nech chvíli působit
  2. Vezmi kartáč na řetězy a projeď všechny strany řetězu. Dávej pozor na prsty, ať si je neskřípneš mezi řetěz a rozetu.
  3. Vezmi si kus hadru a řetěz otři do sucha, můžeš nechat chvilku zaschnout. Opět dávej pozor na prsty.
  4. Pokud je řetěz stále špinavý, kroky opakuj, dokud hadr na utření nebude čistý (nemusí být zcela čistý, ale ať není po prvním sáhnutí na řetěz zcela špinavý).

Nepoužívej čistič brzd, technický benzín nebo jiné agresivní přípravky. Poškodily by ti kroužky. Vždy si u čističe přečti návod, jestli je vhodný pro tvůj typ řetězu.

3. Mazání řetězu

  1. Ujisti se, že je řetěz suchý a nejsou na něm zbytky čističe.
  2. Aplikuj mazivo na vnitřní stranu řetězu, zatímco pomalu točíš zadním kolem proti směru hodinových ručiček.
  3. Počkej 10-20 minut, aby mazivo zaschlo a přebytek maziva otři novým čistým hadrem.

Existuje spousta výrobců a spousta druhů maziv – do terénu, na silnici, do mokra… Vždy si vyber ten, který je vhodný pro tvé použití. Klidně měj i doma více druhů.

Časté chyby, kterým se vyhnout

  • Mazat špinavý řetěz – uzavřeš nečistoty do řetězu ještě více a vytvoříš takovou brusnou pastu, která může poškodit kroužky

  • Mazat řetěz zvenku – mazivo musí být mezi čepem a válečkem, které je pak nejčastěji utěsněno kroužkem.
  • Mazat těsně před jízdou – mazivo nestihne zaschnout, a všechno odlétne

  • Otáčení řetězu přes zařazený kvalt – někdo si usnadňuje otáčení zadního kola tím, že nastartuje motorku a zařadí první rychlostní stupeň. Velmi se riskuje, že se zasekne hadr nebo kartáč během čištění a dostane se mezi řetěz a zadní rozetu. Není výjimkou, že se tam dostanou i tvoje prsty, tak si na to dávej pozor.

  • Čištění řetězu čističem brzd – již podle názvu produktu se jedná o přípravek na brzdy, ne na řetěz. Čističe brzd jsou agresivnější a hlavně odmašťují. My nepotřebujeme řetěz odmastit, ale vyčistit. Také nedoporučuji používat technický benzín. Když už čistič na řetězy nemáš k dispozici, menší zlo je nafta.

Nejčastější dotazy

Podle vzhledu – pokud vidíš, že je řetěz zrezlý nebo má na sobě vrstvu starého maziva s nečistotami, je čas na údržbu. Také podle zvuku – pokud slyšíš nezvyklé drhnutí nebo jiný zvuk z řetězu, je také vhodný čas na vyčištění a namazání.
Nedoporučuji to. Tyto přípravky jsou příliš agresivní a mohou poškodit těsnicí O-kroužky nebo X-ringy v řetězu. Pokud nemáš po ruce speciální čistič na řetězy, je menší zlo použít naftu – ta sice také není ideální, ale je šetrnější.

Ano, a dokonce častěji než na silniční. V terénu se do řetězu dostává bláto, prach, voda i tráva. Pokud řetěz nečistíš pravidelně, může dojít k jeho rychlému opotřebení nebo poškození.

Když zapomeneš občas, nevadí. Také nemám vždy chuť po jízdě čistit řetěz. Ale dlouhodobé zanedbávání mazání a čištění ti výrazně zkrátí životnost řetězu i rozety a snižuješ tím přenos výkonu.

Závěr

Čistý a správně namazaný řetěz není jen otázka vzhledu nebo péče o stroj – je to rozdíl, který poznáš i na jízdě. Hladší přenos výkonu, méně vibrací a delší životnost. Navíc je to práce, která ti zabere maximálně čtvrt hodiny a prodloužíš tak životnost nejen samotného řetězu, ale i ozubeného kola u spojky a zadní rozety.

Napiš komentář ke článku