
Když jsem se chystal na můj první vícedenní výlet na motorce, neměl jsem s cestováním téměř žádné zkušenosti. Jen jsem věděl, že chci vyrazit a že s sebou potřebuju všechno, co mě několik dní udrží při životě a v alespoň částečném pohodlí. Tady je přehled všeho kromě povinné výbavy, co jsem měl, nebo jsem pořídil. O tom, co je povinná výbava na motorku, píši v samostatném článku. Většinu věcí jsem již měl, i když ne v úplně nejlepším stavu.
Zavazadla
Na svojí motorce mám sice rámy na umístění kufrů, ale ty jsou poměrně nákladné. Hledal jsem tedy jinou variantu a nakonec jsem se rozhodl pro set brašen (boční brašny + horní rolka). Součástí těch byly i nepromokavé vaky, takže v dešti mohly zachytit alespoň část vody a vybavení se mi nemuselo promočit. To jsem doplnil o pružnou zavazadlovou síť, kterou jsem také koupil za pár korun a nepromokavý batoh z Decathlonu, který jsem měl vždy u sebe.
Tip: Čím míň věcí máš, tím líp vše najdeš a líp se ti jede. Opravdu s sebou nepotřebuješ celý šatník.
Spaní
Když jsem se rozmýšlel, jasnou variantou bylo kempování. Ať už na divoko v přírodě, nebo v kempu. Nad hotely jsem ani nepřemýšlel, protože mi prostě kempování k motorce patří. Chtěl jsem mít možnost přespat kdekoliv, takže tahle trojka byla základ:
- Stan – měl jsem stan Hannah pro 2 osoby, později jsem ale koupil jiný, který mi víc vyhovuje
- Spacák – nekupoval jsem žádný nový, použil jsem ten, co jsem měl doma z minulosti, ten byl ale velký a ne tedy příliš skladný
- Karimatka – abych nespal úplně na zemi, koupil jsem alespoň pěnovou karimatku z Decathlonu za pár korun, svůj účel splnila, ale také nebyla příliš skladná
Spaní venku mě na motorce baví. Vozit se s sebou takový malý domeček a mít možnost spát kdekoliv je super.
Oblečení
Neměl jsem žádné drahé oblečení nebo špičkovou výbavu. Vzal jsem to, co jsem měl a zbytek jsem dokoupil.
- Textilní motobunda – měl jsem ji asi 5 let, už nebyla ani voděodolná, ale stále lepší než nic
- Rukavice na motorku – z umělé kůže, také jsem je měl již delší dobu, ale chránič na kloubech je nepohodlný a rozedírá mi kůži po delší jízdě
- Kalhoty – ty jsem hodně podcenil, jelikož jsem žádné neměl a vzal jsem si obyčejné kalhoty na turistiku, což určitě nedoporučuju. Následně jsem si pořídil nové, které mi vyhovují. A pokud tě o nich zajímá více, můžeš si přečíst recenzi na kalhoty Alpinestars Venture XT.
- Nepromok přes bundu a kalhoty – to jsem koupil v Decathlonu za pár stovek, je to taková turistická dvoudílná pláštěnka, není tedy přímo určená na motorku. Bylo mi jasné, že během cesty chytnu déšť a tohle mě zachránilo.
- Enduro přilba se sluneční clonou – určitě se hodí mít sluneční clonu, i když je to zpočátku nezvyk
- Spodní prádlo + ponožky navíc – v případě promočení jich beru více než je počet dní
- Boty – vzal jsem kanady, které jsem měl doma. Určitě neposlouží jako ochrana, protože mají jiné bezpečnostní prvky než boty na motorku, ale opět jsem nic jiného neměl.
Nářadí a servis
S sebou jsem si bral jen základní věci:
- Sadu torxů – používám pro odstranění plastů z motorky, abych se dostal k baterce apod.
- Izolepu a stahovací pásky – kdyby něco upadlo, není jednodušší způsob, jak to přidělat zpět
- 12V kompresor a sadu na opravu pneu – mimo civilizaci by mi těžko někdo přijel na pomoc, a tak alespoň v tomhle jsem chtěl být klidnější
- Péče o řetěz – čistič na řetěz, mazání na řetěz a kartáč na řetěz – vždy večer po jízdě jsem řetěz vyčistil a znovu namazal
- Motorový olej o objemu 1 l – motorka mi moc oleje nespotřebovává, ale měl jsem jistotu, že kdyby ano, nebudu muset shánět
- Benzín o objemu 1,5 l – trochu jsem tušil, že místy, kterými budu projíždět, moc čerpacích stanic nebude a 1,5 l by mi umožnilo alespoň se k ní přiblížit. Jelikož se mi neukazuje stav nádrže, ale pouze se rozsvítí kontrolka při rezervě, je to občas nepříjemné.
- Lanko na spojku – lze využít na více věcí, ale bez spojky by se jelo také špatně
- Kombinačky – cokoliv je potřeba povolit, utáhnout nebo chytit, kombinačky jsou univerzální, i když ne na vše ideální
Elektronika
Vzhledem k tomu, že jsem plánoval spát v kempech ve stanu, kdy zásuvka se nachází nejblíže na záchodech, musel jsem mít i vlastní zdroj energie. Měl jsem tedy:
- Držák na mobil – abych viděl na navigaci a nemusel mít mobil v kapse, byl to takový obyčejný, ze kterého snadno mohl mobil vypadnout. Naštěstí mi ho později někdo ukradl a já tak pořídil nový, bezpečnější.
- USB zásuvku a 12V zásuvku – na motorku jsem nainstaloval vlastní zásuvku pro dobíjení mobilního telefonu a interkomu a dále pro použití kompresoru
- Interkom – pro zvuk z navigace, příjem hovorů a poslech hudby, bez toho bych teď nedal ani ránu
- Kabely pro nabíjení interkomu a mobilního telefonu z nabíječky
Jídlo a voda
Moc jsem si toho nebral kvůli místu, jen s sebou jsem měl pár sušenek a nějaké pití o co nejmenším obsahu. Jídlo jsem vždy doplňoval někde na cestě, jen tedy pití jsem chtěl mít k dispozici vždy.
Co bych dnes udělal jinak?
- Nepřeháněl bych to s oblečením – měl jsem takový základ, nic víc jsem nepotřeboval
- Investoval bych do lepší karimatky – svůj účel sice splnila, ale po několika dnech na motorce jsem si chtěl pořádně odpočinout na měkčí karimatce
- Investoval bych do lepšího stanu – který se rychleji postaví a složí a zabere co nejméně místa
- Investoval bych do kvalitního a pohodlného moto oblečení včetně bot – lépe ochrání v případě pádu a je pohodlnější
- Investoval bych do hliníkových nebo plastových kufrů, které lze uzamknout – většinou jsou samy o sobě nepromokavé
- Vzal bych si s sebou kempingový vařič, na kterém bych si vždy večer udělal něco k jídlu a nemusel jsem stále chodit do restaurací
- S sebou bych si ještě vzal powerbanku, abych si alespoň mohl nabít telefon ve stanu
Shrnutí
Celkově mě dokoupení výbavy vyšlo na pár tisíc, ale umožnilo mi to dělat na motorce úplně jiné věci než jsem dělal doposud. Do budoucna určitě plánuji dokoupit kvalitnější a pohodlnější vybavení.
Byl jsi na nějakém moto tripu? Nebo se na něj teprve chystáš? Klidně mi napiš nebo se poděl o vlastní zkušenosti v komentářích.